Trening

Hva med turorientering?!

Jeg prøver å gå foran som et godt forbilde og gi barna naturopplevelser. Da jeg fikk tilbud om å bli med på turorientering i sommer kjøpte jeg kart og kompass med de beste intensjonene. Tenkte ikke på at retningssansen min ikke fungerer optimalt. Det er derfor man har kompass?!

Dessverre kræsjet jeg på sykkelen og brakk benet rett etterpå, så alle planer om å traske rundt i skogen med et kompass ble lagt på vent.

Har ikke tenkt så mye mer på turorientering før jeg lette etter noe sjokolade gjemt i boden. Fant ikke noe sjokolade, men fant masse kart og et ubrukt kompass.

Emma ville gjerne være med på tur i skogen, hvis vi også kunne ta med kakao.

Etter å ha sett på youtube hvordan man bruker kart og kompass, dro vi fulle av pågangsmot, med masse kakao i sekken og mye girlpower opp i skogen.

Etter 2,5 timer med leting etter “dumme” poster, måtte vi innrømme nederlaget. Vi var enige at det hadde vært en hyggelig tur, men orienteringsdelen var vi dårlig på. Fant ikke en post....

Ut på tur - aldri sur sier man, MEN neste tur blir på sti sammen med noen som er kjent i området :-)

#orientering #turiskogen #naturopplevelser #kart #kompass #nullretningssans

Da var man der!!!

Første forsøk på SUP brettet gikk ikke helt som planlagt, men det kan bare bety at neste forsøk går bedre...

Drar med barn og mann til Sandsletta utenfor Holmestrand, og etter å ha vurdert det lenge pumpet jeg opp SUP brettet.

Det tar noen forsøk på å tørre å stole på høyre ben, og så ble det helt blikkstille vann. Vipps så står man og padler!!! Lykkefølelse! Nå begynner ferie del 2 uten krykker :-)

#SUP #vann #sommer #ferie #motivasjon #trenesegopp

Første SUP tur gikk ikke helt som håpet

I hele sommer har jeg vært litt misunnelig på alle som har stått på et SUP brett. Det har jeg hatt skikkelig lyst å gjøre også. Med med gips på det ene benet har det begrenset seg selv.

Etter middag i dag fikk jeg veldig lyst å prøve meg igjen. Første gang siden i fjor sommer. Snille Torstein ble med ned til fjorden og hjalp meg å pumpe opp SUP brettet. Kanskje han håpet å få en god latter?!

Var litt for mye bølger for en SUP fersking på den «åpne» fjorden, men man kan stå i Hageman båthavn. Sola skinner, vannet er varmt, men bena var helt gele :-( skikkelig merkelig følelse at begge bena skjelver ukontrollert.

Etter flere forsøk på å stå på brettet må jeg innse at jeg må trene benet mye mer. Det er fortsatt et stykke før styrken som var i benet tidlig i pinsen er tilbake igjen.

Selv om man «står» på knærne er det uansett gøy å være ute på vannet igjen, og jeg kommer til å prøve en gang til om en liten stund!!

#SUP #trening #utengips #sommer #motivasjon

#tingtartid #utålmodig

Gips fetisj...

Det er alltid en første gang for alt. Jeg er blitt sykt god til å ta på mascara mens jeg står på venstre ben, henge opp tøy kun balanserende på venstre ben og yoga posisjonen warrior 3 på venstre ben går som en lek nå.

Jeg ble rimelig overasket over antall private meldinger jeg har fått etter at jeg la ut noen veldig uskyldige bilder av meg selv med gips på sosiale medier. Bare å følge smaabydama på instagram så ser du bildene jeg har lagt ut.

Dette er første gang jeg opplever det fellesskapet mange beskriver med Instagram. De aller fleste meldingene har vært veldig hyggelige fra folk over hele verden som har ønsket meg god bedring og lurt på hva som har skjedd. Så har det også dukket opp overaskende mange meldinger fra folk som tydelig har en sterk fetisj på jenter med gips. De ønsker at jeg sender flere bilder av gipsen min og av tærne mine.

Det er også folk som ønsker å møte meg og ta flere bilder av meg med gips. Lengst unna var en fyr i Melbourne, mens han nærmeste var her i Vestfold. En fyr fra England tilbød meg 100 dollar per bilde. Når jeg gikk inn på hjemmesidene til disse fotografene var det mange fine bilder, men noen var også av det mer snuskete slaget. Jeg bør jo ikke være overasket i dages samfunn at noen tenner på jenter med gips, men allikevel har det vært et lite sjokk å få opplevede dette miljøet. Man vet det er masse ulike fetisjer ute blant folk, men jeg har tenkt at det angår likesom ikke meg. Hva par i England gjør på soverommet har vært mer underholdning på trash tv kanalene, enn min «uskyldige» virkelighet??

Følg meg gjerne på Instagram under smaabydama  :)

Planken ute i det fri

Det er så fantastisk deilig med sol og varme. I motsetning til mange får jeg bare mer lyst til å være aktiv og trene når gradestokken stiger. Da får jeg virkelig svettet ut og føler meg mye bedre etterpå.

Selv om det kribler i hver celle i kroppen etter å i det minste gå en tur, blir det vanskelig med et ben i gips. Da gjør man det beste ut av det. At vi tar middagen på en nesten «øde» øy utenfor Holmestrand stopper ikke meg fra å ta noen øvelser. Blir ikke bedre utsikt i planken enn dette her.

Noe jeg har lært de siste ukene, er at man må leve i nuet og prøve å nyte hver eneste dag. Det man tok for gitt når man stod opp om morgenen, er det ikke sikkert man kan når man legger seg.

#cast #hverdag #styrketrening #liveterbestute #trening #gips # brektben #nettavisen #holmestrand #strikeapose #planken

Trenings tips med gips

Når vi dro fra sykehuset med en gedigen gips på høyre benet, var tanken at nå ryker bikinikroppen 2018. Nå skal jeg sitte stille i 6 uker og se at kroppen forfaller. Det gikk ikke så altfor mange dager i ro før jeg ble rastløs og begynte å ta mageøvelser på sofaen.

Det er litt begrenset hva man kan gjøre på ett ben, men etter å ha prøvd meg frem er det ganske mange øvelser man kan gjøre med gips. Kan ikke skryte på meg at jeg gjør dette hver dag, men annenhver dag kjører jeg gjennom et styrkeprogram for å holde kroppen litt ved like. Det er motivasjon å vite at kanskje det bidrar til at jeg fortere kan ta en løpetur igjen.

Under er noen forslag til øvelser man kan gjøre, ved å legge på ekstra vekt blir øvelsen tyngre. Jeg begynte først uten vekter, men nå må jeg ha ekstra vekt hvis det skal svi litt. :-)

Løfter det nederste benet og så det øverste øverst benet. Flytter vekten til det benet som jobber. 15x2 på hver øvelse. Begge sider

Den gode gamle planken! Sykt tungt å stå på et ben. Står slik så lenge jeg orker, men setter ned høyre kne når det blir for tungt. To runder med en liten pause. Merker at jeg står lenger nå enn da jeg startet for noen uker siden!

Noen øvelser for armene er å holde vekten i begge hendene med strake armer og bøye de bak hodet. Løfter de også foran meg, ut til siden og over hodet.

Tok litt tid tørre å prøve sideplanke. Jeg var redd jeg skulle miste balansen og falle på gipsen. Men nå går det greit! Blir bare sideplanken på den ene siden, men det går greit :-)

Til slutt tøye ut litt :-)

Styrketrening er ikke en favoritt, så kjenner at jeg gleder meg til den dagen jeg kan løpe meg en tur igjen!

#styrketrening #treningmedgips #knektben #motivasjon #treningmedmening #sommerkroppen2018 #hjemmetrening

Kom ikke på resultatlisten

Søndag i pinsen skulle jeg sykle en siste langtur med noen venner før Vestfold Rundt rittet. Vi skulle sykle fra Holmestrand til Tønsberg og langs sjøen mot Åsgårdstrand/Horten og tilbake til Holmestrand. Sola skinner, formen er topp og stemningen er god!

Jeg er superfornøyd at jeg snart har fullført 8 mil på sykkel. Vet ikke hvor jeg så eller hva jeg holdt på med, men jeg trodde vi skulle videre ned bakken. For sent ser jeg at kameraten min gjør tegn til at vi skal svinge brått til venstre og bremser ned.

Det sekundet du vet du skal falle av sykkelen er ikke er morsomt sekund. Alt man rekker å tenke er F**K!

Det går så fort, fra å ha tidenes fineste sykkeltur til å smake blod og grus og ikke kunne reise seg selv. Da fikk Torstein en telefon han ikke ønsker å få. «Du må komme og hente kjæresten din som ligger i en sving i Horten.»

Heldigvis var det bare jeg som veltet og de andre kunne fullføre turen tilbake til Holmestrand.

Åtte timer senere er høyre benet gipset, høyre arm helt blå og skrubbsår renset. Fortsatt god pinse hilsen Sykehuset Vestfold!

Når Vestfold Rundt startet i går, hadde jeg dessverre ikke startnr på ryggen. Kommer sterkere tilbake, nytt mål - Vestfold Rundt 2019!!

#beinbrudd #sykkelvelt #landeveissykkel #ulykke #vestfoldrundt #gips #utpåtur

Hvordan glemme at man er på sykkeltrening 🚴

Treningsvenninnen min er i konfirmasjon denne helgen, men det kan jeg ikke la stoppe meg. Vet ikke hvor mange dager det er igjen, men dagene går altfor fort til start på Vestfold rundt. Jeg føler meg absolutt ikke klar enda... ut på tur igjen i dag.

Å sykle på slike veier som under, kan nesten ikke regnes som trening. Det er bare idyllisk og nesten litt romantisk. Nå er ikke Holmestrand akkurat verdens navle, men sett i forhold til de stedene jeg syklet forbi er Holmestrand som Majorstua å regne.

Det er noen fantastiske fine eiendommer rundt om i Vestfold, men litt usikker på om jeg kunne ha bodd så landlig. Bruke kikkert for å se om naboen er hjemme liksom. Føler meg heldig som kan sykle på slike veier!

Er du i Holmestrand og har lyst på en fin landlig runde, kan jeg anbefale turen Holmestrand- Hillestad-Eplerød-Berg-Eidsfoss-Hoff-Hillestad og tilbake til Holmestrand.

#holmestrand #sykling #landevei #utpåtur #vestfold #trening #liveterbestute

Selvbruningskrem som gjør jobben

Sommertemperaturen kommer alltid litt brått på. Var ute og syklet igjen og etter noen mil måtte jeg bare ta av «bena» og sykle i shorts. Det ble for varmt rett og slett. MEN det er første gang bena mine ser sollys på flere måneder.

Selv med solbriller ble jeg blendet av mine egne kritthvite ben. Tenk på de uten solbriller da?

Jeg er så blek at det er ubehagelig å gå uten solbriller. Her må noe gjøres. Bakerst i skapet står selvbruningskremen fra ifjor. St.Moriz fra Develop gjør faktisk det den lover!

Før sykkelturen i dag tidlig smurte jeg inn bena med kremen. Liker når jeg kan få gjort to ting på en gang. Etter 50 km på sykkelsete har jeg både trent og fått litt farge på bena!

Før og etter

#selvbruning #selvbruningskrem #solbrun #sommer #brunogblid #stmoriz #sykkel #vestfoldrundt

Walk of shame

Siden jeg begynte å sykle landevei i 2007 har jeg, kryss i taket aldri punga. Så når jeg hentet sykkelen i garasjen og hjulet var flatt i dag, ble jeg litt rådvill. Fikk en gjennomgang av skifte av dekk i 2007, men husker ikke det helt nå. Skjedd litt på de siste 11 årene...

Når jeg allikevel hadde skiftet, er det kjipt å gå inn og skifte tilbake igjen. Pumpet opp hjulet og tenkte at dette går fint! Torstein tenkte heldigvis litt lenger og stappet en sykkelpumpe ned i sykkelshortsen min. Er snart 40 så bryr meg ikke om hva folk kanskje tenker når de ser en lang stang under shortsen :-)

Kom da et stykke før dekket var ganske flatt igjen, men flaks for meg kom gatas sykkelreparatør syklende forbi 😊 han pumper opp og jeg er like blid!

Det holdt ikke hjem, så siste stykket ble litt «walk of shame». Vi prøver igjen i morgen!!

#landevei #vestfoldrundt #sykkel #punktering #walkofshame #nyttinnlegg #trening

Dagen derpå

Oioioi hvor firkantet kroppen føltes i dag. Heldigvis kan man rulle ut av en seng, så den delen gikk greit. Å gå opp en trapp i dag tidlig var en prøvelse. Lårene ville liksom ikke bøye seg slik de pleier når man går i en trapp. Man kom seg da på jobb og fikk satt ned pulten til sittehøyde. Jeg pleier å stå en del på kontoret, men det var uaktuelt i dag. Med totalt 3088 skritt så langt har det vært en veldig stillesittende dag kan man si. Nå er fomen bedre, det gjør overaskende ikke vondt i rumpa. Kjenner litt rus fra turen i går og at vi faktisk syklet nesten 50 km! Er litt gira på å teste om jeg greier å sykle lenger også. Vi får se om den motivasjonen er det i morgen når det er dags for en ny sykkeltur med en altfor sprek venninne :)

Image result for free sore lady cartoon

Image from Dreamstime.com

Smågodt på sykkel

Ja dagene flyr uten at jeg sitter på sykkelsete... selv om jeg måtte klatre med tau over dørstokken i dag, kom jeg meg ut med treningsvenninnen min. Vi skulle bare sykle en liten rolig tur. Følte ikke for å trene i dag, men tanken på Vestfold Rundt ligger og gnager. Det ble årets lengste, mest forblåste og et rotterace med en mann i gul jakke.

Før vi møtte mannen i gul jakke ble det et lite stopp på Spar Nykirke. Der fristet spesielt salte hodeskaller. MEN å spise smågodt samtidig som man sykler er ikke lett.. det er faktisk ganske vanskelig. Kom hjem med både fudge og sjokolade, men greit å ha litt påfyll når man er fremme også!

På vei rundt Borre kirke område syklet vi forbi en mann 40-50 ish. Føles så godt å sykle forbi noen!!! Han syntes nok ikke det var like kult som meg. Han la seg på hjul.. uten å si noe tenkte vi begge det samme: vi skal kjøre fra mannen i gul jakke. Fikk en grei avstand, men plutselig var han der igjen. Sånn gikk det opp bakkene rundt Falkenstein. Vi ristet han av oss til slutt!! Jess :-) girlpower!!

Vi runder opp så turen ble 50 km. Skjønner ikke helt at om tre uker så skal denne kroppen sykle dobbelt så langt 😫😱

#vestfoldrundt

#landevei #sykling #trening #godis #sjokolade #utpåtur #nettavisen

Blir man klar for Vestfold rundt på 30 dager?

Det var en søndag som når jeg ser på kalenderen er 8-9 uker siden, men i hodet er det for et par uker siden. Vi ble invitert på kaffe og vafler hos en nabo. Vi har mange hyggelige naboer så takket selvfølgelig ja. Mens det er minus 10 grader ute og snø opp til vinduskarmen er det lett å være litt «kul».

Jeg kan ikke skylde på noen andre fordi som Torstein poengterte når jeg klagde litt, det var faktisk mitt forslag? Forslaget som den ultraspreken naboen min ikke nølte med å bli med på var: om vi ikke bare skulle melde oss på Vestfold Rundt. Greit å ha et mål for sommeren. Dette er en av de mange anledninger jeg snakker uten å tenke først. Når det er sagt høyt så blir det vanskelig å trekke seg senere.

MEN det var såååå lenge til, masser av tid å trene og komme i form. Lite viste jeg at sykkelsesongen skulle få en så sen start. Jeg er en solskinnsyklist som helst kun vil sykle i shorts og singlet. Fikk litt vondt i magen når en nabo lurer på hvorfor jeg ikke er ute og sykler, det er faktisk bare 4 uker og 2 dager til rittstart. 30 dager til jeg skal sykle nesten 10 mil, føles ikke helt overkommelig i dag.

Skjønner at det er på tide å ta ut sykkelen og få litt ny luft i dekkene. Alle nykker om at jeg kun sykler når sola skinner og man må bruke en god dose Piz Buin før start, må legges vekk. Nå skal det sykles! Har fått til to 3 mils turer på to dager, så vi starter bra! Kjenner det på hele kroppen at jeg har sittet på et bittebittelitte hardt sete to dager på rad. Så nå tar jeg to dager med sitting i myk sofa før det braker løs med en 5 mils runde på fredag med min ultraspreke nabo?.

Følg meg gjerne på instagram under smaabydama :)

Fått meg Sporty kortet

I dag var det siste yoga time før jul, nå må jeg praktisere det som heter Mysore hjemme. Mysore er egen praksis sammen med andre. Bortsatt fra at jeg er sammen med ingen. Vi får se hvordan det går. Fikk streng beskjed fra instruktøren at hvis vi ser ut som julegriser etter nyttår skal hun kjøre hos super hardt? Den siste uken har det virkelig løsnet litt for meg, så litt kjipt at det ikke blir flere timer før om seks uker. Planen er å praktisere hjemme minst en gang i uken fremover.

Siden det ikke er mer yoga skal jeg prøve igjen å gå på et treningssenter. En venninne har spurt flere ganger om jeg vil være med henne å trene på senteret. Hun er veldig sporty og har trent meg opp til å faktisk fullføre et halv marathon. Hjernen sier meld deg inn og tren med henne, kroppen skriker «er du gæren» :-) Jeg har så dårlig erfaring med å gå senter og ender opp som støttemedlem.

Uansett, så har et av sentrene i byen supertilbud nå, tren for 99 kr til 1.feb uten binding. Så hvis jeg kommer meg minst 2 ganger på senteret er det verdt pengene. Har allerede planer om å gå i morgen etter jobb. Må man pynte seg for å gå på senter? Siden Holmestrand er et lite sted, kanskje jeg treffer kjente. Hvor mye får man trent da?

Er litt morsomt at senteret kaller seg for Sporty, jeg føler meg faktisk litt sporty bare ved å ha dette sporty kortet i lommeboken :)

Yogafotoshoot

Ja det er riktig, 38 år og bare gått på yoga i kanskje 1,5 år. Litt skummelt å delta på en yogafotoshott.. YaYoga nede i byen skulle ta bilder til ny nettside etc og når man blir spurt om å være med stiller man opp for lokalebedrifter. Pleier ikke å ta på mascara før jeg trener, men det gjorde jeg i dag. Leppestift også. Veldig dum ide. Når rommet er fullt av andre yogadamer og man begynner å praktisere blir det varmt ? veldig varmt? Så varmt at jeg kjenner det renner fra pannen og ser svetten treffer yogamatten. Syntes det var ubehagelig de første gangene at man blir så svett, faktisk gjennomvåt, men kjenner at da kommer man dypere inn i de ulike stillingene. Uansett, når man ikke har på vannfast mascara så ble det mer Halloween yoga. Når man tørker seg i ansiktet og ser at singleten er svart, ja da vet man at yoga og mascara er ikke en god kombo.

Uansett var det en ny supertime hos Yayoga og en god start på lørdagen!

Periodetrening

Periodetrening er noe jeg er godt kjent med. Jeg ser et treningsprogram på nettet, kjøper en DVD eller leser et treningsprogram i et blad og starter med godt mot. Så kommer hverdagen, programmet var kanskje ikke så spennende allikevel, kroppen min forandrer seg ikke og ser langt fra ut som kroppene til de som har gjort dette programmet før meg. Jeg kan relatere til «før» bildene, men aldri «etter» bildene.

Medlemskap på treningssenter har jeg gitt opp for lenge siden, men prøver å jogge en del. Det krever veldig lite forberedelser og utstyr. Allikevel når november kommer er det akkurat som motivasjonen for å løpe er frosset fast. Selv om jeg i et optimistisk øyeblikk kjøpte piggjoggesko.

Så istedenfor prøver jeg med «mer mosjon i hverdagen», men når man sitter på en kontorstol 8 timer om dagen er det vanskelig. Kjæresten min og jeg har vært veldig flinke de siste ukene og gått en god time hver kveld. Allikevel er det langt igjen til å få 10 000 skritt hver dag som egentlig er målet.

Når sola skinner igjen til våren og nye joggesko er kjøpt inn, da stiger motivasjonen i takt med gradestokken og at bikinikroppen 2018 ikke er langt unna.

Blir kos foran peisen i kveld...

Herregud så sprek jeg blir!

Å være uten bil når du bor i en småby er til tider utfordrende. Det går ikke en ny trikk om 5 minutter. Min kjære er supersnill og kjører meg til kontoret hver morgen, men så skal man hjem igjen også.

Jeg føler meg supersporty som har løpt hjem flere ganger de siste to ukene. Det er litt tiltak og kroppen lurer på hva jeg holder på med. I går var den perfekte dagen å løpe hjem på, sola skinte og jeg kunne dra litt tidligere.

Det ble en tung tur hjem og 6 km føltes som 6 mil. Du vet du er sliten når du kommer til en fartsdump og må ta deg sammen for å ikke gå over fartsdumpen. Kommer hjem ganske sliten og oppdager at jeg har ikke husnøkkel med meg (den henger jo vanligvis fast i bilnøkkelen). Jeg blir kjørt til kontoret, og barna går etter oss. Tenkte ikke på å ha med nøkkel. Heldigvis kom datteren min hjem etter ikke altfor lenge?

Verkstedet får fortsatt ikke liv i bilen, så jeg må nok belage meg på noen flere «6 mils» turer hjem neste uke. Herregud så sprek jeg blir!